کد خبر: ۵۲۷۲۰۹
زمان انتشار: ۰۹:۱۴     ۰۶ تير ۱۴۰۲
با موافقت نمایندگان صورت گرفت؛
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در مورد لایحه دوفوریتی الحاق یک‌بند به تبصره (۶) قانون بودجـه سال ۱۴۰۲ کل کشور با ماده واحده این لایحه در مورد تقلیل نرخ مالیات بر ارزش افزوده برخی از محصولات کشاورزی و دارو و واردات آن‌ها در صورت نیاز موافقت کردند.

به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه خبری 598، در نشست علنی روز دوشنبه، مورخ ۵ تیرماه ۱۴۰۲، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در مورد لایحه دوفوریتی الحاق یک‌بند به تبصره (۶) قانون بودجـه سال ۱۴۰۲ کل کشور با ماده واحده این لایحه در مورد تقلیل نرخ مالیات بر ارزش افزوده برخی از محصولات کشاورزی و دارو و واردات آن‌ها در صورت نیاز موافقت کردند و جزئیات این لایحه با ۱۶۴ رأی موافق، ۱۹ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از ۲۲۵ نماینده حاضر در صحن مجلس به تصویب رسید. درجریان این نشست با رأی نمایندگان  نرخ مالیات بر ارزش افزوده واردات کالاهای اساسی به یک درصد کاهش یافت و معافیت مالیاتی واردات داروهای ضروری فاقد مشابه تولید داخل، با تقلیل نرخ مالیات بر ارزش افزوده واردات برخی از اقلام خوراکی نیز موافقت شد.

همچنین مقرر شده تا واردات داروهای ضروری و تجهیزات مصرفی پزشکی که فاقد مشابه تولید داخل باشند، از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف و نرخ مالیات بر ارزش افزوده گندم، برنج، دانه‌های روغنی، انواع روغن خام، حبوبات (شامل عدس، نخود، لوبیا و ماش)، قند، شکر، گوشت مرغ، گوشت قرمز، چای و همچنین نرخ مالیات بر ارزش افزوده قند و شکر تولید داخل به یک درصد تقلیل پیدا کند.

گفتنی است که دراین نشست حذف معافیت مالیات بر اقلامی مانند برنج، چای و دانه‌های روغنی ازجمله پیشنهادات نمایندگان بود که به تصویب مجلس نرسید و با موافقت نمایندگان همراه نشد. کارشناسان و فعالان حوزه بازرگانی و تجارت کاهش ۸درصدی مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی وارداتی را یک اقدام مثبت ارزیابی می‌کنند و براین باورند که به موجب این کاهش، فرصت مناسبی برای تجار پدید خواهد آمد و زمینه تسهیل‌گری در امر واردات محصول و درنتیجه کاهش قیمت تمام‌شده در بازار کالاهای اساسی ایجاد خواهد شد.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی دراین‌باره بیان کرده است: ما مجوز واردات کالاهایی را که در داخل تأمین می‌شود نمی‌دهیم و اگر در این زمینه با بحران و کمبود مواجه شویم، آنگاه مسئولان مربوطه مجوز صادر خواهند کرد. امسال سال مهار تورم است و با کاهش ۸ درصد مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی می‌خواهیم قیمت را ۸ درصد پایین بیاوریم تا به مهار تورم کمک شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها